Javaslataink a vízitúra vezetői státuszra – frissítve

Vízitúra vezetés

– javaslat DR-VTSZ-től a vízitúra vezetői státuszról –

A Vízitúra Vezető engedély megszerzésének menetéről, körülményeiről és ennek formájáról ez a javaslat nem értekezik, ennek meghatározása egy következő lépés lesz.

Célok:

A javaslatunk célja az, hogy a döntéshozók a különböző törvényi szabályozásokban (Hajózási Szabályzat / HSZ/, stb…) a vízenjárók érdekének megfelelően, a kialakult szokásokhoz igazodva és a szakmai specialitások figyelembe vételével határozzák meg a vízitúra fogalmát, ebből kiindulva a Vízitúra Vezető státuszát és a szükségességét, betöltött szerepét a vízen járás, a biztonságos elősegítésében.

 Alapvetések:

  • A „vízenjárás” abban az esetben valósul meg, ha az eszközhöz (amellyel a vízen tartózkodunk) a törvény nem ír elő kötelezően vezetői engedélyt. (tehát pl. motoros hajóval való túrázás és vízitúra vezető kapcsolatáról tehát ebben az esetben nem beszélünk, hiszen oda a cikk írása időpontjában kötelező jogosítvány )
  • A szervezett és egyéni/magán túrákon részt vevők számára egyszerűen megszerezhető vízi jártassági vizsga („Vízenjárási Útlevél”) bevezetése, a megszerzéshez szükséges tartalmi meghatározások és a vizsgaszervezés előírásainak meghatározása, a vizsgáztatók jogosultsága és a teljes eljárásrend legalizálása.
  • A Vízitúra Vezető szükségességét nem a tevékenységhez kötjük (túrázás), hanem a csoportban/az egyénnél meglévő tapasztalatokhoz és tudáshoz (a tudásszint megállapítható/igazolható a „Vízenjárási Útlevéllel”).
  • Minden olyan vízenjárást túrának tekintünk, amely nem versenyre történő felkészítés céljával történő edzés (kötelezően valamilyen módon ellátott edzői felügyelettel történik.)
  • Vízitúrázó csoportnak nevezünk akár 2 főt is. A csoport összetartozásáról a tagok nyilatkozhatnak
  • A vízenjárók betartják a HSZ rájuk vonatkozó szabályozásait
  • A Vízitúra Vezetői engedély megszerezhető bármely olyan tanfolyamon melyet a sportági szakszövetségek és az MTSZ elfogad, a felkészítést/oktatást a túrarendezvényeken meg lehet szervezni, a vizsgát le lehet bonyolítani
  • A DR-VTSZ által felvetett „vízparti védett sáv”, „védett sáv” fogalmakat és a Vízi Etikai Kódexet elfogadjuk

 I. Engedéllyel rendelkező Vízitúra Vezető elengedhetetlenül szükséges abban az esetben:

  • Ha a vízenjáró csoportban vízi jártassági engedéllyel nem rendelkező tagok száma meghaladja az engedéllyel rendelkezők számát.
  • Ha a csoport száma meghaladja az X főt (pl. 30). Ez után X főként plusz egy engedéllyel rendelkező Vízitúra Vezetőre van szükség.
  • Ha a csoport 16 (18) év alatti tagjainak száma meghaladja a csoport létszámának 50%-át
  • Ha az adott víztest fenntartója vízitúra vezető meglétét írja elő (általában ez saját, vagy a területen jártasságot szerzett túravezető)
  • 16 év alatti egyedül vízen nem tartózkodhat (Önállóan nem túrázhat)

II. Engedéllyel rendelkező Vízitúra Vezető nem szükséges abban az esetben:

  • Ha a vízenjáró csoportban vízi jártassági engedéllyel rendelkező tagok száma egyenlő vagy meghaladja az engedéllyel nem rendelkezők számát. (ebben az esetben térképnek lennie kell minden hajóban, az adott vízterületre vonatkozóan)
  • Ha a csoport a meghatározott és kijelölt vízparti védett sávban tartózkodik (pl. ott gyakorol, edző nélkül hajót próbál, beállít, készül…)

III.  Különleges esetek – egy hajóval történő túrázás.

  1. 16 (18) év feletti, jártassági engedéllyel („Vízenjárási Útlevél”) vagy vízi túravezetői engedéllyel rendelkező önállóan túrázhat.
  2. több személyes hajóban is teljesülnie kell a fenti kitételeknek (ebben az esetben, ha a csoport tagjai egymástól függetlennek mondják magukat, akkor is igaz lesz az, hogy a „Vízenjárási Útlevéllel” rendelkezők száma meghaladja az ezzel nem rendelkezők számát.)
  3. Sárkányhajóban a kormányos legyen a Vízitúra Vezető, vagy rendelkezzen legalább a tapasztalatát biztosító „Vízenjárási Útlevéllel” (ez utóbbi esetben a vízitúra vezető nélküli túra kitételeinek teljesülnie kell)

A Vízi Jártassági Engedélyről (a „Vízenjárási Útlevél” megszerzése, kiadása, hatálya, bevonása, érvényessége, stb.)

  • Az engedély legyen megszerezhető egy rövid (maximum egy-két hétvégés) olyan tanfolyamon, melyet a sportági szakszövetségek és a Magyar Természetjáró Szövetség (MTSZ) szervez vagy elfogad.
  • Sportolói engedéllyel rendelkezők automatikusan megkapják (16 év alattiak is, de önállónak nem tekinthetők, ha kikerülnek az edzés alól)
  • Bizonyítottan X fkm-t leevezettek automatikusan megkapják (szabadidős versenyeken, túramozgalmak keretén belül, stb…)
  • Valamilyen könnyen hordozható vízhatlan kártyán jelenik meg
  • 18 év feletti MOHOSZ igazolvánnyal rendelkezők könnyített eljárásban szerezhetik meg
  • A „Vízenjárási Útlevél” érvényessége vonatkozhat egy-egy meghatározott tájegységre, hajótípusra, víztípusra, stb.

13 thoughts on “Javaslataink a vízitúra vezetői státuszra – frissítve”

  1. Rettenetes ötletnek tartom!
    Kérem, küldjék el nekem, vagy tegyék nyilvánossá azokat a baleseti statisztikai adatokat, amik indokolják a már eddig is túlszabályzott vízitúrázás szigorítását?

    Az elmúlt mondjuk 10 évben hány baleset történt amatőr vizitúrázokkal, ebből mennyi halálos?
    Nem így kellene egy szövetségnek fontossá tennie magát!!!!
    Adott esetben szívesen résztvennék egy, a témáról tartandó nyilvános vitában!

    tisztelettel

    Nemzetes Ferenc
    1201 Budapest, Torontál u. 44.

  2. Köszönjük a hozzászólást.
    Minden olyan szabályozás, amely az ember szabadságfokát korlátozza nyilván rettenetes.
    Egy nyílt vízutúrás fórumon (http://termeszetbarat.hu/vizi1) felmerült törvény végrehajtói kérdésre (miszerint mi a vízitúra és ezért mi a vízitúra vezető) tettük mi az alábbi javaslatokat. Minden javaslat attól jó, hogy sokan, sokféle szemszögből megvitatják.
    Az MTSz várja a konstruktív javaslatokat. a DR-VTSZ szintén.

    1. Köszönöm válaszát, bár semmi érdemlegeset nem tartalmazott a tárgyban.
      – “Minden javaslat attól jó, hogy sokan, sokféle szemszögből megvitatják.” Véleményem szerint vannak jó és vannak elhibázott javaslatok. Ha az elhibázottat sokféle szemszögből vitatgatják, attól még nem lesz jó!
      – Nem adott válaszában semmi támpontot, hol található az a baleseti statisztika, aminek már a 2012 évi HSz szigorítást (10 egység felett motorcsonakkal túravezető, előre bejelentve) is indokolttá kellett volna tennie. A mostani ,tovább szigorító javaslataik mögött sem látom azokat az adatokat, amik az eddigi (kevésbé szabályozott) rend megváltoztatását indokolnák?!
      Az elmúlt 5-10 évben, hozzávetőlegesen hány X fő feletti szevezett vagy spontán vizitúra valósulhatott meg??? Erre vetítve hány vizitúrás baleset történt, ez hány százaléka az összes túrának?

      Véleményem szerint, amíg konkrét ellenőrizhető, regisztrált adatokkal nem támasztható alá a szigorítási javaslat, addig ez nem minősíthető másként, mint szépen csomagolt üzleti érdeknek.

  3. Több ezer túrakilóméterrel, javarészt különböző tengereken, a hátam mögött mondhatom, hogy ez bizony úgy hülyeség, ahogy van. Kezdjük ott, hogy vizen (egyesek szerint) Jézus járt. Aztán 2 fő csoport, egy fő nem. 100 fő csoport, kivéve, ha mást állítanak. 100 fős spontán túra esetén ki/kik a vezetők? Ha senki nem vállalja, akkor mindenki büntibe megy? Mindenkinél térkép? 4-es kenuban is? Meg sárkányhajóban is? És ha valakinél GPS-van? Vagy okostelefon? Vagy netán 20 éve ott túrázik, és fejből ismeri a helyet? Adott víztest fenntartója? Az nem az eső? Egy vízi jártasságis tehát meg tud menteni egy jártasságival nem rendelkezőt? Én 10 évessen szereztem, azzal, hogy tudtam 12 hossz úszni a 25-ös medencében. Ettől még bárkit simán hagynék vízbefullni, vagy vele halnék, ha segíteni próbálnék, mert menteni azt nem tud senki attól, hogy jó úszó.Vagy ez a “vizenjárási” jártassági (hívjuk stigmának inkább) majd más lesz, és tartalmaz vizimentő képzést? I.-utolsó sora, nem is illik abba a pontba. Vagy netán ez azt jelenti, hogy az apja-fia evezések mostantól Vizitúra VezetŐt igényelnek? Vagy csak 2 kölök fölött? És hogy lesz valaki VizitÚra VezetŐ? Ahhoz 4X kilómétert kell Bizonyítottan Evezni? Ha Endomondón, vagy Wikiloc-on van meg a táv az nem jó? Csak a (fizetős) “túramozgalom” vagy “verseny” számít? Nem csak a lehúzás lenne a cél? Biztos? Gondolom azért majd a túraszervezők beállnak a támogatók közé…

  4. Mi indokolja ezt? A megnövekedett balesetek száma? Ilyenről nem tudok. Más sportágakban is kötelező lesz, pl MTB? Ha nem, akkor miért pont a vízitúra esik bele, az egyik legveszélytelenebb sportág? Sokkal több baleset történik, súlyos is pl. hegyikerékpározás közben. Mit szolgál ha ezt bevezetjük? A vízitúrázást? Hát pont azt nem. Ha tényleg sor kerül erre az agyrémre, akkor az éppen szárnyát bontogató vízitúrázás jelentősen vissza fog esni. Mi lesz a köv lépés? Viharjelzés a Dunán, vagy csak szombat-vasárnap lehet majd evezni? Hogy határozzuk meg a csoportot,az egymástól 2m-nél nem messzebb lévő hajók? Van e ilyen szabályozás más országokban is? Vagy csak ez magyar specialitás lesz? Külföldi sportársakkal mi lesz a helyzet, ha balsorsuk hazánkba vezeti őket? Az én szememben ez felesleges adminisztráció és plusz kiadás, persze majd az erre szakosodó szerveknek jó lesz, és szépen meg fog belőle élni pár ember. Mért kell mindent, és mindent szabályozni nálunk, miért nem lehet szabadon élni?????

  5. Kedves Sporttársak!
    Sok véleményt kaptunk a javaslatunkkal kapcsolatban az elmúlt időszakban, és ezt köszönjük szépen. Ahogy azt már jeleztük, mi is egy kérdés felvetésre reflektálunk, amellyel az MTSz vízitúra bizottságának alakuló ülésén szembesültünk. (http://termeszetbarat.hu/vizi1)
    Ez a vízitúra fogalmának körülírása volt, és ezen keresztül a túravezető mibenléte. A legújabb HSZ-ben megfogalmazták a túravezető státuszt, noha tudjuk, hogy ez így szakmailag-emberileg nem megfogható és nem feltétlen elfogadható.
    Most az lenne fontos, hogy javaslatokat tegyük arra, hogyan lehetne ezt jobban megfogni, megfogalmazni. Az is elképzelhető, hogy semmilyen szabályozás nem szükséges, és a mostanit (HSZ) is újra kell gondolni.
    Ha így van, adjunk ötleteket a döntéshozóknak, mert ez lehetne akár egy közös munka eredménye is.
    A célunk az, hogy minél több ember minél szabadabban és nyugodtabban töltse idejét a vízen, segítsünk egymásnak konstruktív ötletekkel…

    1. A “túravezetői státusz” nehéz kérdés. 1 ember aki képzettsége által feleősséget vállalhat mondjuk 30 másikért. Ha 4-en borulnak, mindet az ő dolga kimenteni, a felszerelésüket összeszedni, vagy megszervezi a mentést, úgy, hogy a többieket ezzel ne sodorja veszélybe. A csapatot együtt tartani, figyelni a lemaradókra, közben vezetni a túrát. Ha gond van, nem csak a “vezető” lehet majd a hibás, hanem az is aki a képzését megszervezte, a papírokat kiadta. Én már a “vezetői” státuszt sem vállalnám. Nem hogy azt, hogy összeállítsak egy olyan tantervet, ami támadhatatlan, és az elvégzői ténylegesen, saját testi épségük veszélyeztetése nélkül képesek a fent vázoltakra. Ez kicsit olyan lehet, mint azok a légi-katasztrófa esetek, ahol a technikus literben tölti fel a gépet üzemanyaggal, gallon helyett, aztán az őt betanítókat veszik elő, mert a mértékegység-váltás nem volt a tanterv része.

  6. Levélváltásunk alapján ez a véleményem alakult ki:
    Ma Magyarországon a csapból is az egészséges életmód igéje folyik, tenni viszont inkább csak ellene szokás. Nehéz és drága sportolási lehetőséghez jutni. Úszni, fitneszklubba járni lehet, de nem olcsó. Másra alig van lehetőség. Ott van például a falmászás, ami színén drága, és még az esetleges balesetek is saját pénztárcából orvosolandók. Mint még pár sport esetében is. A természetjárás minden műfaja korosztálytól, erőnléttől, technikai tudástól függetlenül valamilyen szinten űzhető, és nem is túl veszélyes. A gyalogos túrázóra legnagyobb veszélyt a zebrán átkelés, a kerékpárosra pedig az autósok jelentik. Ennek orvoslása nem a természetjáró szövetségek feladata. Már ez a két irány is alaposan túl van szabályozva. Legálisan igazából nem is űzhető egyik sem, úgy ahogy mondjuk Skandináviában szokás az ilyet csinálni. Ugye erdőben kerékpározni legálisan alig pár úton lehet, nem mintha nagyobb kárt okozna egy bringakerék, mint egy vadász terepjárója, vagy a fakitermelők teherautója. Az erdőben aludni is tabu. Papíron. A vizitúrázás eleve meg van nyomorítva, azzal, hogy a vízpartjaink jelentős része urbanizált övezet. A Balatonra képtelen szabályok vonatkoznak, a folyókon rendre a pecások érzik magukat a kiskirálynak, elvárják, hogy a mindenfelől behajigált úszóikat megfelelő irányból kerülje a vizitúrázó, az általuk megszállt és teleszemetelt partok, pedig tabuként kezelendők, hiába az a környék egyetlen jó kiszállóhelye. A szabályozással csak azt lehet elérni, hogy még többen félnek majd ettől a természetjárási módozattól, és azt, hogy illegalitásba kényszerítenek olyanokat, akik valami okból nem tudnak megfelelni a hasraütésesen kiadott szabályozásoknak.
    Magát a képzések alapötletét jó dolognak tartom. Legyen lehetőség tanulni, ha valakit az tántorít el a vízi-léttől, hogy nem ért hozzá, fél tőle. Viszont nem kell minden tanfolyamot plecsniosztással befejezni. Mi tengeri kajakosok is csinálunk technikai “tanfolyamokat”, “kajaksulit”. Teljesen nonprofit alapon, összejövünk valahol, aki tud valamit, megmutatja a többieknek, akik igyekeznek eltanulni. Ki ezt tud meg, ki azt. Van aki csak tanít, van aki csak tanul, van aki ad is, kap is tudást. Ha viszont a fentiekben vázoltakat értelmezem, és a “vizenjáró” oklevelet kicsit körüljárjuk, aggasztónak tartom a dolgot. Ugye azt írják, hogy a “vizenjárók” és képzetlenek aránya 1:1 lehet. Felteszem ennek az az értelme, hogy ha mondjuk beborul egy 4-es kenu, és abban 2-en nem jó úszók, és a sokk, sodrás, vagy akármi miatt nem tudnak kiúszni, a másik kettő majd kimenti. Ha akad olyan ember aki egy 1-2 hétvégés tanfolyam után mer adni egy olyan igazolást, ami által az a 2 “képzett” ember megpróbál kimenteni 2 másikat, akkor az iszonyú felelősséget vállal. A vízimentés nem játék. Vagy akad olyan aki megtanítja hogyan kell kenuval vagy kajakkal kimenteni valakit? Szóval legyen képzés, de fakultatív. Gondolom amúgy sem várják majd el a 10-20-30-40 éve vizitúrázóktól, hogy majd a kezdőkkel együtt hallgatják, a “merre van észak” és” hogy kell a lapátot fogni” elmélkedéseket, hogy legálisan vízre mehessenek mondjuk a feleségükkel, vagy (16 évnél szigorúan idősebb) gyerekükkel. Szóval ha bármilyen szövetség munkát akar magának csinálni, először érje el, hogy a természetjárás legalább fele olyan népszerű, és “legális” legyen idehaza, mint a skandináv országokban. Tanítsanak, de először a politikusokat a helyes döntések meghozatalára, aztán azokat, akik maguktól nem mernek elindulni a természetbe. Azoknak pedig akiket képviselnek, a természetjáróknak, ne váljanak ellenségévé, ne tekintsék őket fejőstehénnek, főleg mert sokat segíthetünk egymáson.

  7. Egyetértek azzal hogy tarthatatlan a szabályozás miszerint jelenleg 10 hajóegységből álló vízitúrázó csoportot az adott vízre érvényes szolgálati célú kisgéphajó vezető engedéllyel lehet csak vezetni. A túravezetői tapasztalat viszont nem előírás.
    Ezért legyen bármennyire tapasztalt vízitúrázó, jelenleg legálisan, Magyarországon 10 hajóegységet meghaladó számú túrát nem vezethet.(tudhattuk meg a Vízi rendőrség képviselőjétől az MTSZ közgyűlésen.)
    Az is tarthatatlan, hogy nincs elfogadott túravezető képzés amely nagyobb létszámú túrák biztosítására lenne hivatott. Bizony az MTSZ, DRVTSZ szövetségek elévülhetetlen érdemeket szereznének ezek megváltoztatásának előmozdításával.
    De a fenti hiányosságok kezelésében a vízitúrzázást képviselő szakmai szervezetektől,nem tűnik előremutatónak, ha minden lapátot kezével érintőtől igazolványt kérünk
    Gál Attila

  8. Üdvözletem!

    Teljességgel egyetértek az előttem szólókkal. Amikor először olvastam ezt a “javaslatot” , igencsak erősnek kellett maradnom, hogy ne írjak ide valami cifrát, amúgy parasztosan…
    Uraim, most mit szeretnének? Előbbre mozdítani, népszerűsíteni a vízitúrázást, vagy elrettentő szabályokat hozni, fizetős engedélyekhez kötni a kajak-kenuzást? Kinek fizessünk, és miért? Egy “hétvégén” megszerezhető “Vízenjárási útlevél” birtokában mivel leszünk többek, gazdagabbak?
    Ugye azt tényleg nem gondolják komolyan, hogy pl. a párom, aki évente talán 3 alkalommal kajakozik velem és a barátaimmal, azért fog Pécsről (vélhetően) Budapest környékére felutazni, szállást foglalni, hogy ott általunk ismeretlen felkészültségű emberek előtt tegyen vizsgát ebből, és abból… Sőt, majd ezt 2-3 évente megújítani, mert ilyen folytatást is látok (rém)álmaimban.

    Ne tessék itt mindenből üzletet csinálni! Nem elég, hogy a Balatonon már szinte nincs szabad partszakasz, minden magánterület, hozzák hozzá az idióta szabályozásokat, alaptalan viharjelzéseket, még ez is???

    Németországban élő kajakos ismerőseim eddig is szinte féltek a Balatonra jönni, hátha még elmondom nekik, hogy itt csak az szállhat a jövőben vízre, akinek “Víziútlevele ” van.

    Szerintem egyre több helyen, fórumon kellene hirdetni, hogy nekünk , magyaroknak vannak szép folyóink, tavaink, akár iskolákban népszerűsíteni a vízitúrázást, nem pedig elrettenteni tőle még azokat is, akik eddig boldogan, szabadon élvezték a természetjárás e formáját. Ilyen célra szerintem jómagamat is beleértve többen áldoznánk időt, pénzt, energiát… Nem elvenni, uraim, inkább adni!

    Akármi is lesz, én soha nem fogok senki előtt pénzért vizsgát tenni, és engem soha nem fog megnyugtatni az a tudat, hogy pl. egy zavaros Rábán olyan emberrel hasítok lefelé, vagy egy balatoni viharban bohóckodok a hullámokon ,aki egy “gyorstalpalón” Vízenjáró Útlevelet szerzett. Inkább azokkal az emberekkel, akikkel eddig is, akikre -ha úgy adódik- bátran rábízhatom az életem.

    Ha meg ellenőriznének, hát jöjjenek utánunk…

    Üdvözlettel: Lendvai Zsolt

  9. Kedves Sporttársak!

    Köszönjók szépen azt a számtalan hozzászólást, véleményt melyet itt, a facebookon illetve telefonon és e-mailben kaptunk.

    Ezekből számunkra az alábbiak “derültek ki”:

    :: A téma (Hajózási Szabályzat problémái, hibái) nagyon sok embert érintenek, erről több embernek van véleménye, mint ahogy azt gondoltuk.

    :: Ezeket az új szemléletű “ötletelek / javaslatokat” sokkal-sokkal jobban kell árnyalni, társadalmasítani (csak egy gondolat: érdemes lenne-e pl. a HSZ-ben megkülönböztetni a hajózási útvonalakat a nem hajózási útvonalaktól vízitúrás szemszögből.)

    :: Nyilvánvalóan minden vízterület “képviselője” más és más szemszögből látja a HSZ-t, így más és más problémákat, hiányosságokat vet fel. Ez a civil tudásbázis sokkal nagyobb, mint amit a döntéshozók igénybe veszek, és ez probléma

    :: A túlzott szabályozás látszata sem megengedhető.

    Ezen okokból kiindulva, azért, hogy ezt a (minden vízi embert érintő) témát megfelelően ki tudjunk tárgyalni, szeretnénk egy nyílt fórumot szervezni még az idén (többek között) erről a témáról. Itt összegyűjthetnénk azokat a javaslatokat, amelyek előremutatók és ezeket továbbíthatnánk a döntéshozót, törvényalkotók felé. Ezt mindenképpen 3 fordulóban képzelnénk (Kelet és Nyugat-Magyarország illetve Budapest környéke) azért, hogy ne kelljen adott esetben az egész országot átutaznia senkinek sem.

    Várjuk a véleményeket erről!

  10. Kedves Sporttársak!
    Tiszteletem a korábbi hozzászólóknak.
    Megrögzött vonzalmamat a természetes vizek iránt nyaranta kenukban szoktam kiélni. Ez így történt 2013-ban is. Hálistennek a környezetemben mindig találtam valakiket, akik előbb kezdőként (most már ismétlőként) csatlakoztak. Sokan lehetünk így.
    Hatalmas borzongással olvastam a fentieket. Atyavilág, milyen büntetéseket t is úszhattam meg?!
    Aztán a vita egyszer csak abbamaradt…
    Elbizonytalanodtam az idei év programjait illetően.
    2014-re mire számíthatok? Adjam el a sátrat, hordót, túrasapkát, stb-t., inkább iratkozzak be egy bélyeggyűjtő szakkörbe (bocs…)?
    Légyszi valaki tájékoztasson, akkor most mi van?! Várom válaszotokat.
    Üdvözlettel

    1. Kedves Gábor!

      Köszönöjük az észrevételt. Amint olvashatja, ez csak egy javaslat, jelenleg a hatályos HSZ van érvényben, miszerint 10 hajó felett kötelező a vízitúra vezető jelenléte. Ebben az esetben a HSZ edzőkre vonatkozó kitételei vannak érvényben a túravezetőre.

Vélemény, hozzászólás?