Javaslat a Hajózási Szabályzat II.rész, 1.02 cikk 3.a,b,c,d,e pontjának pontosításához, megváltoztatásához.
FIGYELEM: a jogszabályoknak megfelelő szövegezés kialakítása nem célja ennek a javaslatnak.
Készítette: Klemencz Henrik, DR-VTSZ, 2018 11 23, a módosításokban számtalan civil szervezet és közösséh vesz részt.
jelenlegi: 3.a. Szervezett, csoportosan haladó evezős vízijárművek részvételével zajló vízitúra – tíznél több evezős vízijármű részvétele esetén – vízi túravezető vezetésével bonyolítható le.
A probléma:
A vízitúrás-szakma hétköznapi, sok évtizedes, a vízitúra vezetőre irányuló értelmezése és szóhasználata eltér és másképp értelmezhető, mint a Hajózási Szabályzatban (HSZ) említett vízitúra vezető fogalma.
A vízi túravezető az a személy, aki a vízen, jellemzően kézi hajtású, evezős vízi járművel kíséri a csoportot, megtervezi és mutatja az útvonalat, tanácsaival segíti a csoport tagjait a vízen való haladás során és maximálisan odafigyel az útvonal választás és tanácsadás során a veszélyhelyzetek elkerülésére. A vezető jellemzően nevesítve minden szervezett vízitúrán, ez független a csoport méretétől. A túravezető megléte fontos szervezési kérdés.
A HSZ-ben megjelent Vízi túravezető fogalom a túraszervezők, (túrázók, stb.) számára zavaró és félrevezetésre ad okot (lásd később). A jelenlegi szabályzat miatt a Vízi túravezető fogalom akkor lép életbe, ha 10 hajóegység feletti csoportlétszámról beszélünk. Mindezek mellett a tudásátadás során óriási problémákat okoz az, hogy nem egyértelmű, hogy is hívják azt a tevékenységet most hivatalosan, aminek mindig vízi túravezető volt az elnevezése.
Egy egyszerű fogalom név módosítás feloldja ezt a problémát.
A javaslat:
1) a 10 hajóegység feletti kötelező kíséretet NE vízitúra vezetőnek hívja a szabályzat. (egyszerűen új fogalmat kell bevezetni! Egy olyan személy, aki rendelkezik a megfelelő jogosítványokkal, kompetenciával, eszközökkel és megfelel az edző által elvárt kritériumoknak. pl. a „TÚRABIZTOSÍTÓ” vagy MOTORCSÓNAKOS KÍSÉRŐ)
2) minden előre szervezett, hirdetett csoportosan haladó túrán (azaz nem edzés) legyen kötelező kijelölni minimum 1 TÚRAVEZETŐT (is.). Azaz: akkor is, ha nincs 10 hajóegység. Ez a klasszikus felállás, túravezető a szervezett túrák 99%-nál van. Ez elkerülhetetlen.
3) a TÚRAVEZETŐTŐL elvárt kritériumokat IS meg kell fogalmazni (kijelölés módja, előfeltétele, milyen vízi járművel kell közlekedjen, stb…
4) a vízitúra FOGALMÁT is pontosítani kell röviden. (bár lehet, hogy a csoportos, előre meghirdetett, szervezett, nem edzés célú, vízen történő haladás elég)
Szövegezési javaslat:
Szervezett, csoportosan haladó evezős vízijárművek részvételével zajló vízitúra – tíznél több evezős vízijármű részvétele esetén – XYZ (motoros túrakísérő pl.) vezetésével bonyolítható le.
jelenlegi: 3.b. A 3.a. bekezdésben említett vízitúra elindulását, túravezetőjének személyét és a tervezett útvonalat a túravezető az indulást megelőzően köteles bejelenteni a területileg illetékes vízirendészeti szervnek.
Nincs probléma, ez a pont nem szorul módosításra. Ez jó és hasznos. Talán pontosítani lehetne: a túra szervezője, vezetője vagy motoros kísérője pl.
jelenlegi: 3.c. A vízi túravezetőre a túrában részt vevő vízijárművek és személyek vonatkozásában a 3. bekezdésben az edzőre meghatározott szabályokat kell alkalmazni.
…sportegyesület edzőjének irányítása és felügyelete, továbbá mentőeszköz használatával és mentőmotoros vagy kísérő kisgéphajó biztosítása mellett vezethet.
Az edző felügyelete akkor tekinthető teljesítettnek, ha
a) minden sportolóra folyamatos rálátása van, és
b) a segítségnyújtáshoz vagy beavatkozáshoz 2 percnél több idő nem szükséges.
A probléma
A vízitúrás gyakorlatban a vízi túravezetés nem gépi hajtású eszközzel történik. Nem praktikus, nem illeszkedik a csoporthoz, hazánk legtöbb vízfelületén nem megvalósítható és kisebb csoportnál nem indokolja semmi.
A javaslat:
1) ebben a (3c) pontban a vízi túravezető fogalmat cserélni kell, (pl. a „TÚRABIZTOSÍTÓ”(vagy MOTORCSÓNAKOS KÍSÉRŐ, stb…)-re. Ebben az esetben a két fogalom elválik egymástól, az elvárások pontosan körvonalazódnak és helyére kerül minden.
2) a vízi TÚRAVEZETŐ (aki klasszikusan, kézi hajtású vízi járművel van jelen) kritériumait pl. ebben a pontban lehetne meghatározni.
Szövegezési javaslat:
3.c. Az XYZ-re a túrában részt vevő vízijárművek és személyek vonatkozásában a 3. bekezdésben az edzőre meghatározott szabályokat kell alkalmazni.
jelenlegi: 3.d. A vízitúra vezetőjének vízijárművét a Szabályzat II. rész 3. melléklet „U” kódlobogójával (II-3. melléklet) kell megjelölni. A lobogó (oldalélének) mérete legkevesebb 0,3 m és a helyettesíthető azonos megjelenésű táblával.
Javaslat: Amennyiben új fogalom lesz bevezetve a vízitúra vezető helyett, akkor azt kell itt használni. Egy 30×30-as zászló egy motoroson elfér, egy kajakon nehezen.
Szövegezési javaslat:
3.c. Az XYZ vízijárművét a Szabályzat II. rész 3. melléklet „U” kódlobogójával (II-3. melléklet) kell megjelölni. A lobogó (oldalélének) mérete legkevesebb 0,3 m és a helyettesíthető azonos megjelenésű táblával.
jelenlegi: 3.e. A vízitúra vezetője jogosult a túra résztvevőinek közlekedési magatartására vonatkozó utasítást adni, amelyet a résztvevők kötelesek végrehajtani.
Szövegezési javaslat:
A vízitúra vezetője vagy XYZ jogosult a túra résztvevőinek közlekedési magatartására vonatkozó utasítást adni, amelyet a résztvevők kötelesek végrehajtani.
3.f. Vízitúra korlátozott látási viszonyok között nem folytatható.
Nincs probléma, ezek a pontok nem szorulnak módosításra.