Fejlesztések az Alsó-Szigetközben – javaslataink

A Duna-Régió Víziturisztikai Szövetség munkatársai elkezdték vízitúrás szempontból felmérni az Alsó-Szigetköz (Árvai ágvégzárástól keletre) hullámterének rehabilitált ágrendszerét illetve igyekszünk javaslatokat tenni arra vonatkozólag, hogy a kivitelezők hogyan tudnák olyan tartalommal feltölteni a rehabilitációt, amely segíti a vízitúrázók közlekedését a vízrendszeren. A kivitelezésért felelős szervezetet felkerestük, készségesen álltak szolgáltaunkra és várják az észrevételeinket.

Egy kis előtörténet

forrás: www.keopszigetkoz.hu

A Duna elterelése után bekövetkezett kedvezőtlen (katasztrófális)  környezeti hatások ellensúlyozására a Szigetközben folyamatosan rehabilitálják a mentett oldali és a hullámtéri ágrendszert. Korábban a Felső-Szigetköz mentett oldali és hullámtéri rehabilitációja történt meg, ezt követően azonban felmerült az igény az Alsó-Szigetköz mentett oldali és hullámtéri ágrendszerének helyreállítására is. Az Alsó-Szigetköz vízrendszere korlátozott mértékben kapott vizet, alacsony vízállás esetén jellemző volt a pangóvíz ebben az ágrendszerben. A rehabilitáció során a vízszint visszaáll az „eredeti” (’50-es évek) vízszintjére, a vízsebesség és átöblíthetőség normalizálódik és ennek hatására vizes élőhelyek körülményei, ami jó hatással lesz a vízi és a vízparti élővilágra egyaránt.

bagameri_bejaras_1

Az első bejárás területe – 2014 szeptember

A rehabilitáció következtében számtalan olyan műtárgy kerül „beépítésre” ebbe az ágrendszerbe, amely hatással (minden bizonnyal pozitív) lesz a víziturizmusra, a kézi hajtású eszközökkel való vízi közlekedésre.

A fenti térképen (eredetileg a Szigetköz Turizmusáért Egyesület turisztikai térképe) piros szaggatott vonallal jelöltük az általunk észlelt változásokat ebben az ágrendszerben. Három épülő műtárggyal találkoztunk kenuzásunk során, Nyugatról keletre az első az Árvai-zárásnál található vízszintszabályozó műtárgy.

Műtárgy alulról

A műtárgy alulról „nézve”

A terület ottjártunkkor még építés alatt állt, a part helyreállítása még nem történt meg. Sajnos a kézi hajtású eszközök számára alkalmas kényelmes hajó kiemelő és leeresztő helyet illetve eszközt nem találtunk/láttunk, így kénytelenek voltunk a vízmérce lépcsőjén leereszteni a kenukat. Ez igen kényelmetlen, nehéz és sajnos veszélyes is.

Vízmérce lépcsője felülről

A vízmérce lépcsője felülről – meredek

Az Ásványi-ágrendszerből való érkezés és kiemelés (egy horgászhely a műtárgytól jobbra) után minimum 150 métert kell a hajóinkat kézben vinni azért, hogy elérjünk a vízmércéhez.

JAVASLATUNK IDE: egy sínen guruló hajóleeresztő elhelyezése a vízmérce mellett, amely segítégével akár 2 gyengébb fizikumú hölgy is kényelmesen le illetve fel tudja emelni a kenut-kajakot az alvíz és felvíz között.

Mindezek mellett hiányzott a műtárgyról az áthaladni tilos tábla, ez valószínűleg kihelyezésre kerül hamarosan!

Útunk során még két, egymáshoz nagyon hasonló kőzárással találkoztunk, ezek: Aprókövesi és Tilosi zárás

Aprókövesi zárás fentről - alacsony vízállásnál

Aprókövesi zárás fentről – alacsony vízállásnál

A zárások anyaga terméskő, a mostani (bejárás alatt) vízállásnál nem buktak, így szárazon kellett átkelni rajtuk.

Átkelés a Tilosi záráson

Átkelés a Tilosi záráson – bokatörő terméskő

Mindkét zárás előtt a jobb parton láttunk vízmércét lépcsővel, ám hajókiemelőt vagy kiszállóhelyet sajnos itt sem találtunk. Nagy víznél ezeken a zárásokon valószínűleg át lehet majd evezni, azonban a felgyorsuló víz miatt a kevésbbé tapasztalt túrázók biztosan át fognak emelni. Ők nem ússzák meg a kenucipelést, vagy kénytelenek lesznek a termésköveken botladozva átemelni a hajóikat.

JAVASLATUNK IDE: olyan biztonságosan megközelíthető átemelőpont, amin a személyi és eszköz sérülés nélkül is át lehet emelni/húzni a hajókat a másik oldalra. Pl: fából készült csúszda, amin biztonságosan felhúzható a hajó akár kézi erővel.

A rehabilitáció természetesen még nincsen kész, így ezen tartalmak akár még be is kerülhetnek a fejlesztésekbe. Az épített terület környezete mindenhol rendben volt, a lehető legkisebb nyomát találtuk annak, hogy építkezés folyt, mondhatni azt is, hogy „tiszta munka”.

A víz és a környezete egyébként gyönyörű, a Zátonyi-Duna tisztaságú ágakkal találkoztunk túránk során. Az ágrendszer rehabilitációja után remélhetőleg egy több hetes útvonalrendszerrel ajándékoz meg minket, vízitúrázókat a Vízügy.

A bejárás folytatódik a következő hetekben, további javaslatok várhatók! Végezetül pedig egy galéria a vízről és környékéről…