Javaslatok a Kvassay-zsilip kényelmes átjárhatóságához

Pálházi Dávid vízitúrás barátunk keresett meg minket azzal a felvetéssel, hogy hogyan lehetne jobb, kényelmesebb és biztonságosabb átemelő helyet kialakítani az általa szinte napi szinten megjárt Kvassay-zsilipnél az R.S.D-n. Az Ő írását közvetítjük javaslataival együtt, mi pedig felvesszük a kapcsolatot a területileg illetékes vízügyi hatósággal

köszönjük a civil együttműködést.

 Kvassay emelés

Az indíttatás a következő, bár hatalmas élmény és varázslat a Ráckevei ág, a teljesítménytúrás és kalandozós motivációm, illetve a Kopaszin lévő egyik munkahelyem átcsábítana a fő ágra is. Ezért volt elsőre szívfájdalom, amikor leginkább a zsilipezést mondták, mint egyetlen reális lehetőség. Idő és energiapocsékolásnak tűnik egy kicsit több mint 10 kg-os hajóval / deszkával.

Egy szemfüles pillanatban észrevettem, hogy a Spartacusos kenusok átkelnek a Dunán (ekkor a Kopaszi mellett eveztem), így utánuk iramodtam és rákérdeztem, hogy mi a cél a túloldalt. Átemelni készültek a Kvassay gát mellett és megmutatták nekem a járást. Amivel egyrészt hatalmas örömet okoztak, ezúton is köszönöm! másrészt feltűnt, hogy egy alapvetően egyszerű és könnyen megvalósítható folyamat, mint az emelés mennyire nehézkes az adott helyszínen.

Így hát a fejembe vettem, hogy megpróbálok jobbító szándékkal kopogtatni a megfelelő portákon, hátha van esély legalább egy picit könnyebbé tenni ezt az utat, a javított lehetőséget pedig megosztani más vizenjárókkal is.

Az emelést három részre bontanám, mint

1.      Főág, vagy felvíz ki-beszállás

2.      séta a műtárgy mellett

3.      RSD, vagy alvíz ki-beszállás

1.       

A felvízről nagy méretű, nem igazán lépcsőszerű köveken átküzdve lehet elérni egy beton platót, majd arról egy meredek betonlépcsőt. (Vízállás 250 cm körül BP-nél)

A plató teljesen rendben van, a lépcső fokai nem túl szabályosak, de élhető. A köveken bucskázás és átjutás azonban rutint kíván és jelentős sérülési kockázatot rejt a hajóra nézve (amennyiben nem léghajóval van dolgunk, melyek jobban viselik)

2.       

A séta jelentős része rendben van. Egy észszerűtlen kerítés és méretes fa állja utunkat, ami mellett óvatosan kell eloldalazni, hogy ne sérüljön a hajó. Érthető, hogy a területek gazdái ragaszkodnak a területükhöz, csak épp az egyik kerítés tartópillérje miatt nem lehet elférni, ami a senki földjére lóg, nekünk meg át kell lépnünk, a másik kerítés pedig nem körbekerítés, tehát ha a drótháló nem lenne fent, csak a pillér és egy felirat, hogy innen bizony jobbra magánterület, balra átszállás, akkor ugyanúgy nem érné sérelem a tulajdonost.

A másik nem értem a keresztbe lerakott korlát és a semmibe vezető lépcső. A korlátot át lehet lépni még hajóval a hátunkon is, a lépcsőig pedig a meredek oldalfalon keresztül közelíthetünk.

3.       

Alvízre, vagy alvízről egy betonfalba illesztett betonlépcsőn keresztül vezet az út. A lépcső meredek és keskeny, de egy erős korlát segít a közlekedésben. Nem mondom, hogy nem okoz kihívást, hogy ne érjen hozzá semmihez a hajó, de kis rutinnal egyik kézben a korláttal már egész szépen meg lehet valósítani. DE, sajnos itt is van fájdalmas pont, a betonfalat védő fa és gumi/műanyag perem, ami borzasztó rossz helyen van a hajó be és kiemelése, na meg a lépcsőn közlekedés szempontjából.

A gerenda célja egyértelmű, a zsilipezni kívánó hajók oldalról ennek ütköznének ezzel elkerülve a betonfal okozta kárt a hajóban. Csak éppen az elhelyezkedése egy majdnem fix alvíz esetén nekünk kicsiknek elég rossz.

Köszönöm szépen a segítségüket! 

Üdvözlettel,

Pálházi Dávid