A DR-VTSZ javaslata a Szentendrei-Dunára, a kézi hajtású és motoros együttélés kérdéseinek megoldására:
megjegyzés: a Szentendrei-Dunára kialakított megoldásokat a helyi sajátosságok figyelembevétele mellett adaptálni lehet más víztestek helyi szabályozásába
Fokozottan védett sáv
Helye: Önkormányzatok által kijelölt vízreszálló helyektől számított 1-1 fkm (fel és le) 40m-es sávja. Emellett elhaladva a motorosok alapjáraton közlekednek úgy, hogy a sáv előtt időben visszaveszik a sebességet, a legminimálisabb hullám és zajkeltés érdekében.
Elérendő cél: Ebben a sávban biztonságban érezhesse magát mindenki, aki nem versenyző, vagy nincsen túravezetője, edzője, evezős múltja stb. Tipikusan az egy-két órára hajót bérlők területe.
Biztonsági sáv
Helye: A vízterület teljes hosszán a parttól számított X méter (legalább 80-100 m), ahol MINDENKI SAJÁT FELEŐSSÉGÉRE a HSZ-t betartva evez. Edzők a versenyzőikkel, túrázók, stb.
Elérendő cél: E mellett a sáv mellett a motorosok úgy közlekednek, hogy a saját technikai adottságaikhoz, felkészültségükhöz mérten a lehető legkisebb hullámot keltsék. (Ezt adott esetben a sávon kívül haladva akár gyorsítással is elérhetik.)
A rendőrség itt a kijelölésre került sáv átlépését büntetheti.
0 – 4 fkm. közötti fokozottan védett sáv
A kézi hajtású eszközökkel végzett edzések jellemzően itt zajlanak.
Helye: A kialakult gyakorlat alapján, a településekkel történő egyeztetések alapján kerül kijelölésre.
Elérendő cél: A versenysport-felkészítés biztosítása, a minőségi szakmai munka feltételeinek kialakítása, védelme, a biztonságos körülmények biztosítása az edzésterhelés közben.
„Vízi zebra” kijelölése
Javasolt folyóvízi átkelőhelyek kijelölése. Egy „vízi zebra”, ami olyan belátható vízterületen van, ahol a kézi hajtásúak biztonságosan át tudnak evezni a folyó másik oldalára. Ezeken a pontokon lehetne szabályosan elhagyni a Biztonsági sávot és átkelni a folyón.
Helye: A folyó azon pontjain, ahol gyakori az átkelés az egyik partról a másikra (kanyarulatok rendszeres átvágása, szigetek alsó és felső végei, kikötőkhöz, településekhez való átkelés-kikötés, gátak, sarkantyúk, zátonyok, erős vízfolyások megkerülésekor).
Elérendő cél: A biztonság növelése, a kialakult vízi közlekedési szokások rögzítése, a keresztirányú haladással járóan a sebességcsökkenésből adódó vészhelyzet elkerülése, stb.
Motorosok gyors haladásának, szabadidős tevékenységeinek biztosítása
A motorosok a Fokozottan védett sáv kivételével mindenhol szabadon közlekedhessenek, sportolhassanak a HSZ szerint.
Kiegészítő javaslataink:
· A motorcsónak által keltett hullámokban felboruló kézi hajtású eszközökben lévők figyelemmel kísérése, szükség esetén mentése
· Együttműködés a kézi hajtású vízi sporteszközökben evezőknek foglalkozást tartó, az edzést, túrát kísérő motoros meghajtású hajókban dolgozó, hivatásos jogosítvánnyal rendelkező edzőkkel, a vízen történő kommunikáció kimunkálása
· Szükségesnek tartjuk egy közös etikai kódex kialakítását, terjesztését azért, hogy a vízi társadalmak egymásra odafigyelve, békében éljenek a folyókon
· Közös tartalmú projektek, szolgáltatások, oktatási tananyagok kidolgozása, közös rendezvények szervezése és lebonyolítása
· Új típusú, motoros és kézi meghajtású hajótípusok tervezése, kivitelezése és rendszerbe állítása
Budapest, 2012.05.07.
Duna-Régió Vízitúra Szövetség