Változik a csónak kategória teljesítményhatára 9,9 -> 20 LE.
87. § E törvény alkalmazásában
3. * csónak: a hajónak, kompnak, vízi sporteszköznek nem minősülő
a) emberi erővel hajtott, felépítménnyel nem rendelkező vízijármű, amelynek testhossza nem haladja meg a kishajóra megállapított mértéket,
b) szélerővel vagy gépi berendezéssel hajtott vízijármű, amelynek hossza a 7 métert, névleges vitorlafelülete a 10 m2-t nem éri el, vagy motorteljesítménye legfeljebb 14,7 kW, ide nem értve az építése, berendezése és felszerelése alapján vízen való közlekedésre nem szolgáló úszóeszközt;
forrás: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a0000042.tv×hift=20220117
Szövetségünk szakmai szubjektív véleménye az alábbi ezzel kapcsolatban
Jelentős enyhítés oda, növekvő problémák ide, a víz összeköt minket, ám ha egy tényező változik, az mindenkire hatással van…
Ez a változás jelentős enyhítés a motorcsónakosok számára, hiszen nagymértékben bővül azon vízi járművek száma, melyet azok is használhatnak , akik eddig a vizsgától, jogi procedúráktól való félelmükben nem akartak vizsgázni, jogosítványt szerezni, egyéb engedélyekkel foglalkozni. Ez nyilván azt is jelentheti, hogy aki most kezdi a motoros vízi életet, mindenféle előképzettség, gyakorlat nélkül is vízre szállhat egy – már-már – komoly teljesítményűnek mondható motoros hajóval, mert jellemzően kevesebben veszik a kisebbet, ha van nagyobb is…
Ez nagyjából olyan, mintha a jelenlegi 50 ccm-es segédmotor kerékpár (melyhez nem kell feltétlenül motoros jogosítvány, elég egy „B” kategóriás is) határt felvinnék 125 ccm-re, így mindenféle motoros képzettség nélkül egy autós jogosítvánnyal is vezethet az illető akár 130-150 km/h végsebességre képes kétkerekűt.
Bármennyire vagyunk optimisták, az eddig is sok vízfelületen pengeélen táncoló evezős-motoros „szembenállás” élesedni fog. Természetesen nagyon sok korrekt és kulturált motoros vízen közlekedő van, de az biztos, hogy a vagányok, első próbálkozók, nyaraló motorcsónakosok használni fogják azt a 20 LE-t.
…itt jön az, hogy eddig is ki volt nyitva a 9.9 – 20 környékére, most akkor a 20 lesz kinyitva…
Véleményünk szerint ez a döntés ebben a formában elhibázott döntés volt és problémákat fog okozni azokon a vízfelületeken, ahol a motoros élet virágzik. Szükséges lenne egy alapképesítés, egy vízi jártassági megléte, akkor is, ha az még nem jogosítvány, hiszen komoly teljesítményű járművekkel közlekedés történik olyan környezetben, ami más vízen közlekedőkre is hatással van. Mindezek mellett bizonyos vízfelületeken érdemes lenne elgondolkodni sebességkorlátozás bevezetésén (és annak ellenőrzésén), (még akkor is, ha bizonyos hajótípus lassabb menetben nagyobb hullámokat vet.) vagy akár a nagyobb teljesítményű motorok teljes kitiltásán.
Szólhat érv persze a teljesítménynövelés mellett (akár), de az egészen biztos, hogy nem hoz annyi hasznot a gépierővel-hajtott társadalomnak, mint amennyi problémát okozhat az egyebeknek
- Megnő az átlagsebesség a vizeken, ahol ezt a vízfelület megengedi (Duna szinte teljes szakasza, Mosoni-Duna egyes szakaszai, Tisza, Tisza-tó, Körösök egyes szakaszai, Bodrog…)
- A kezdő vezetők nagyobb valószínűséggel keverednek bele sebesség túllépés okozta problémás helyzetekbe
- A kezdő vízitúrázók bőven ki kell lépjenek a komfortzónájukból, egy-egy motorcsónakosok által jobban látogatott területen
- Nő(het) a zajszennyezés
- Mindezek mellett a nagyhajó kapitányoknak is lesz egy-két újabb problémájuk (de ez tényleg csak feltételezés)
Mi azt támogatjuk, hogy legyen a vízi közlekedés biztonságos mindenki számára, úgy, hogy az a szabadságfok legkisebb csorbulásával járjon. MINDEN vizet „használó” számára és persze hasznos lenne a vízijártassági képzések újraindítása, mert ugye
nem a jogosítvány kormányozza a hajót, hanem a tudás és a tapasztalat
Írta: K.H.