Két héttel ezelőtt A DR-VTSZ csapata a folyamatos építés alatt álló Alsó-Szigetköz Árvai részét járta és vizsgálta meg vízitúrás szakmai szemmel. (lásd erre vonatkozó írásunkat itt)
Szövetségünk elkötelezett a vízitúrások érdekvédelmében és úgy gondoljuk, hogy egy vízterület fejlesztésekor a vízügyi, környezetvédelmi szempontok mellett figyelembe kell venni a víz mellett élők és a vizet „használók” (horgászok, halászok, túrázók, stb…) érdekeit egyaránt!
Ezen a hétvégén múltkorihoz hasonló kis csapattal, túrakenukkal a Hosszúkői – Patkányosi – Pulai részt jártuk végig, fotóztunk, jegyzeteltünk. Íme az eredmény:
Kellemes időben sikerült ezt a néhány kilométert leevezni és információkat gyűjteni a jelzett ágrendszerről. A vízállás alacsony volt (a duzzasztás még mindíg nem történt meg), a víz gyönyörű kristálytiszta – ez egyébként jellemző a Szigetközre, nyugatról keletre egyre gyakrabban találkozhatunk tiszta, áttetsző vízzel.
A fenti térképen kék szaggatott vonallal jeleztük útvonalunkat. Sajnos a Hosszúkői ág annyira el volt torlaszolva uszadékfákkal, hogy eredeti célunkat – miszerint kievezünk a medvei hídig – nem értük el. A kék körben lévő számok jelzik az általunk fontosabbnak vett pontokat, melyeket fényképekkel illusztrálunk.
Kényelmes vízreszállóhelyet találtunk Dunaszeg magasságában a Bagaméri ágon – egy horgászcsónak kikötőt nagyszerűen felszerelve. Innen indultunk útnak.
Rövid evezés után megpillantottuk a Bagaméri-zárást és a Hosszúkői Kiágazás Fenékküszöböt, amely a Hosszúkői-ágba vezet. Mindkettő frissen épült, szépen rendberakott műtárgy.
1. pont – a Hosszúkői Kiágazás Fenékküszöb. Az első új építésű műtárgy, melyen a bejárás során áthaladunk. A környéke rendezett, ám csónakkiemelővel nem találkoztunk. A mostani vízállásnál nem tudtunk átevezni, nagyobb víznél ez nem lesz probléma.
Javaslat: biztonságos csónakkiemelő létesítése. (a Nagy-Duna felé is)
Tovább haladva a keskeny, kanyargós Hosszúkői-ágon hamar elakadtunk egy uszadékhalomban – itt még konnyen átverekedtük magunkat, arra nem gondoltunk, hogy később egy hasonló akadályon „vérzünk el”.
2. pont: Hosszúkői átjáró. Szépen megcsinált kis híd, ám magasabb vízállásnál bizony bajos lesz átevezni alatta…
Kényelmes tempóban, akadályoktól mentesen érkeztünk meg a 3-as számmal jelölt ponthoz: a Patkányosi Tápcsatorna Átjáróhoz. Odafelé ezt a műtárgyat csak megnéztük, visszafelé át is haladtunk alatta és leeveztünk az ág végéig az ún. Kalacsi Vízkivételi Kőküszöbig.
A Patkányosi csatornában található hidacska testvére a Hosszúkői hídnak – itt is gondok lesznek magas vízálláskor az alatta való áthaladással.
4. pont: Patkányosi Fenékküszöb. Mostani vízállásnál szintén nem volt átjárható vízen, ide is javasolt lenne egy biztonságos csónakátemelő – így komoly a bokatörés veszélye!
Ennél a műtárgynál is van vízmérce lépcsővel, ez nem olyan magas, azonban ki és beemelni a csónakokat itt sem könnyű és veszélytelennek sem mondható.
Javaslat: biztonságos csónakkiemelő létesítése.
A következő kis „műtárgy” tulajdonképpen egy gázló-fenékküszöb volt, ide néhány terméskő volt letéve, egyébként át tudtunk volna csúszni felette.
Ez után nem sokkal egy akkora uszadékhalom állta utunkat, hogy kénytelenek voltunk megfordulni és visszaevezni. Szerettünk volna a Pulai-ágra a sziget után kievezni (majd utána eljutni a Dunáig) de erre nem sikerült és sajnos a Kis-Szigeti átjáró is járhatatlan volt. Így maradt a visszafordulás.
A Vízügy tájékoztatása szerint a építkezés még tart, előreláthatólag jövő év tavaszára készül el az összes műtárgy, ekkorra áll be a jövőben várható átlagos vízállás. Általánosságban megállapítható, hogy az építkezés szép rendben zajlik, nagy mértékű környezetkárosodást nem láttunk, nem tapasztaltunk sehol sem.
Sajnos egyetlen műtárgy mellett sem találtunk csónakkiemelőket, csónakcsúszdákat, ezek kihelyezése – az érintettek (tehát a vízitúrázók) megkérdezésével, véleményük figyelembevételével – szövetségünk részéről javasolt!
Mindezek mellett kifejezetten jó túraútvonalak alakulhatnak ki a jövőben a Szigetköz ezen részén, köszönettel tartozunk a döntéshozóknak és a Vízügynek az új lehetőségekért!
Sziasztok!
Szeptember elején, egy kisebb árhullám után mi is kipróbáltuk az általatok bejárni tervezett részt. A Kis-Sziget alatti ágnál minket is megfogott a rengeteg hordalék-fa, ezért látva a szinte reménytelen helyzetet a parton (a Hosszúkői ágtól kb 30 méterre húzódó kavicsos úton) tettük meg a Ruszki-hidig tartó kb 200 métert. Onnan már sima volt az út a Matláki ágig.
Szerintünk is nagyon jó kis kenus rész lesz jövő tavasztól ez a túrázók elött eddig ismeretlen szakasz. Ám ehhez, az általatok nagyon jól feltárt és leírt módosításokra lenne szükség. Nem is értem, hogy egy ekkora költségvetésű (~6,5 milliárd Ft) projektnél miért nem kötelező kikérni a civil szervezetek véleményét is. A Hosszúkői ág, Kis-Sziget alatti része szerintem mindig is a mostanihoz hasonló mértékű feltorlódásokat fog előidézni, ha nem kotorják meg rendesen ezt a rövid szakaszt is.
Képek és rövid leírás a mi túránkról
:https://www.facebook.com/media/set/?set=a.769399039787472.1073741921.527482333979145&type=1